Ο εκπαιδευτικός σχεδιασμός είναι η πρακτική της δημιουργίας «εκπαιδευτικών» εμπειριών που καθιστούν την απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων πιο αποδοτική, αποτελεσματική και ελκυστική.
Το μοντέλο ADDIE είναι η γενική διαδικασία που παραδοσιακά χρησιμοποιείται από εκπαιδευτικούς σχεδιαστές και εκπαιδευτές. Οι πέντε φάσεις—Ανάλυση - Analysis, Σχεδιασμός - Design, Ανάπτυξη - Development, Εφαρμογή - Implementation, και Αξιολόγηση - Evaluation— αποτελούν μια δυναμική, ευέλικτη κατευθυντήρια γραμμή για τη δημιουργία αποτελεσματικών εργαλείων υποστήριξης της εκπαίδευσης.
Στη φάση ανάλυσης, διευκρινίζεται το εκπαιδευτικό πρόβλημα, καθορίζονται οι εκπαιδευτικοί σκοποί και στόχοι, προσδιορίζεται το μαθησιακό περιβάλλον και εντοπίζονται οι υπάρχουσες γνώσεις και δεξιότητες των μαθητών.
Text:
Η φάση σχεδιασμού ασχολείται με τους μαθησιακούς στόχους, τα μέσα αξιολόγησης, τις ασκήσεις, περιεχόμενο, αναλύονται τα γνωστικά αντικείμενα , σχεδιάζεται το μάθημα και επιλέγονται τεχνικές.
Η φάση σχεδιασμού πρέπει να είναι συστηματική και εξειδικευμένη.
Ως συστηματική νοείται μια λογική και ομαλή μέθοδος προσδιορισμού, ανάπτυξης και αξιολόγησης μιας σειράς προκαθορισμένων στρατηγικών που στοχεύουν στην επίτευξη των στόχων του έργου.
Εξειδικευμένη σημαίνει ότι κάθε στοιχείο του εκπαιδευτικού σχεδίου πρέπει να εκτελείται με προσοχή στις λεπτομέρειες.
Συνηθισμένα βήματα κατά τη φάση σχεδιασμού είναι:
Στη φάση ανάπτυξης οι προγραμματιστές - developers δημιουργούν και συγκεντρώνουν τα στοιχεία περιεχομένου που δημιουργήθηκαν στη φάση σχεδιασμού, εργάζονται για την ανάπτυξη νέων ή / και την ενσωμάτωση τεχνολογιών.
Παράλληλα εξελίσσονται διαδικασίες εντοπισμού σφαλμάτων.
Το έργο ελέγχεται και αναθεωρείται σύμφωνα με κάθε ανατροφοδότηση που δίνεται.
Κατά τη διάρκεια της φάσης υλοποίησης καταρτίζονται δάσκαλοι και μαθητές.
Η κατάρτιση των δασκάλων πρέπει να καλύπτει το πρόγραμμα σπουδών, τα μαθησιακά αποτελέσματα, τις επιλογές διάθεσης και τις διαδικασίες εντοπισμού σφαλμάτων του υλικού.
Οι μαθητές εγγράφονται και εξοικειώνονται με τα νέα εργαλεία (λογισμικό ή υλικό).
Αυτή είναι και η φάση όπου ο διαχειριστής του έργου διασφαλίζει ότι είναι διαθέσιμα τα βιβλία, ο εξοπλισμός, τα εργαλεία, τα CD-ROM και το λογισμικό και ότι η εφαρμογή ή ο ιστότοπος λειτουργούν πλήρως.
Σε γενικές γραμμές υπάρχουν δυο είδη αξιολόγησης, η διαμορφωτική και η αθροιστική.
Η διαμορφωτική είναι παρούσα σε κάθε στάδιο της διαδικασίας ADDIE.
Η αθροιστική αποτελείται από ελέγχους σχεδιασμένες για αντικείμενα που σχετίζονται με έναν συγκεκριμένο τομέα, διακριτό υποσύνολο τους περιεχομένου, και παρέχουν ευκαιρίες για ανατροφοδότηση από τους χρήστες.
Ως μαθησιακό αντικείμενο θεωρείται "κάθε ψηφιακός πόρος που μπορεί να επαναχρησιμοποιηθεί για να υποστηρίξει τη μάθηση".
Αυτός ο ορισμός περιλαμβάνει οτιδήποτε μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο διαδίκτυο, είτε είναι μεγάλο είτε μικρό.