Εκπαιδευτικός σχεδιασμός - Instuctional designing

Ο εκπαιδευτικός σχεδιασμός είναι η πρακτική της δημιουργίας «εκπαιδευτικών» εμπειριών που καθιστούν την απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων πιο αποδοτική, αποτελεσματική και ελκυστική.

K. Vassilakis / M. Kalogiannakis, Information and Communication Technologies in Education, 2014

Η διαδικασία των πέντε φάσεων

Το μοντέλο ADDIE είναι η γενική διαδικασία που παραδοσιακά χρησιμοποιείται από εκπαιδευτικούς σχεδιαστές και εκπαιδευτές. Οι πέντε φάσεις—Ανάλυση - Analysis, Σχεδιασμός - Design, Ανάπτυξη - Development, Εφαρμογή - Implementation, και Αξιολόγηση - Evaluation— αποτελούν μια δυναμική, ευέλικτη κατευθυντήρια γραμμή για τη δημιουργία αποτελεσματικών εργαλείων υποστήριξης της εκπαίδευσης.


Ανάλυση

Στη φάση ανάλυσης, διευκρινίζεται το εκπαιδευτικό πρόβλημα, καθορίζονται οι εκπαιδευτικοί σκοποί και στόχοι, προσδιορίζεται το μαθησιακό περιβάλλον και εντοπίζονται οι υπάρχουσες γνώσεις και δεξιότητες των μαθητών.

Text:
  • Ποιοι συνιστούν το κοινό και ποια είναι τα χαρακτηριστικά του;
  • Ποια είναι η νέα επιθυμητή συμπεριφορά;
  • Ποια είδη μαθησιακών περιορισμών υπάρχουν;
  • Ποιες είναι οι επιλογές διάθεσης του υλικού;
  • Ποιες είναι οι παιδαγωγικές θεωρήσεις- προσεγγίσεις; 
  • Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση του έργου;
Video:

Σχεδιασμός

Η φάση σχεδιασμού ασχολείται με τους μαθησιακούς στόχους, τα μέσα αξιολόγησης, τις ασκήσεις, περιεχόμενο, αναλύονται τα γνωστικά αντικείμενα , σχεδιάζεται το μάθημα και επιλέγονται τεχνικές.
Η φάση σχεδιασμού πρέπει να είναι συστηματική και εξειδικευμένη.
Ως συστηματική νοείται μια λογική και ομαλή μέθοδος προσδιορισμού, ανάπτυξης και αξιολόγησης μιας σειράς προκαθορισμένων στρατηγικών που στοχεύουν στην επίτευξη των στόχων του έργου.
Εξειδικευμένη σημαίνει ότι κάθε στοιχείο του εκπαιδευτικού σχεδίου πρέπει να εκτελείται με προσοχή στις λεπτομέρειες.

Text:

Συνηθισμένα βήματα κατά τη φάση σχεδιασμού είναι:

  • Τεκμηρίωση της εκπαιδευτικής, γραφικής και τεχνικής στρατηγικής σχεδιασμού του έργου
  • Εφαρμογή εκπαιδευτικών στρατηγικών σύμφωνα με τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα συμπεριφοράς (γνωστικά, συναισθηματικά, ψυχοκινητικά)
  • Σχεδιασμός διεπαφής του χρήστη και της εμπειρίας που προσδοκάται να αποκτήσει
  • Δημιουργία Πρωτοτύπου
  • Γραφική- γραφιστική επιμέλεια του έργου
Video:

Ανάπτυξη

Στη φάση ανάπτυξης οι προγραμματιστές - developers δημιουργούν και συγκεντρώνουν τα στοιχεία περιεχομένου που δημιουργήθηκαν στη φάση σχεδιασμού, εργάζονται για την ανάπτυξη νέων ή / και την ενσωμάτωση τεχνολογιών.
Παράλληλα εξελίσσονται διαδικασίες εντοπισμού σφαλμάτων.
Το έργο ελέγχεται και αναθεωρείται σύμφωνα με κάθε ανατροφοδότηση που δίνεται.

Video:

Εφαρμογή

Κατά τη διάρκεια της φάσης υλοποίησης καταρτίζονται δάσκαλοι και μαθητές.
Η κατάρτιση των δασκάλων πρέπει να καλύπτει το πρόγραμμα σπουδών, τα μαθησιακά αποτελέσματα, τις επιλογές διάθεσης και τις διαδικασίες εντοπισμού σφαλμάτων του υλικού.
Οι μαθητές εγγράφονται και εξοικειώνονται με τα νέα εργαλεία (λογισμικό ή υλικό).
Αυτή είναι και η φάση όπου ο διαχειριστής του έργου διασφαλίζει ότι είναι διαθέσιμα τα βιβλία, ο εξοπλισμός, τα εργαλεία, τα CD-ROM και το λογισμικό και ότι η εφαρμογή ή ο ιστότοπος λειτουργούν πλήρως.

Video:

Evaluation

Σε γενικές γραμμές υπάρχουν δυο είδη αξιολόγησης, η διαμορφωτική και η αθροιστική.
Η διαμορφωτική είναι παρούσα σε κάθε στάδιο της διαδικασίας ADDIE.
Η αθροιστική αποτελείται από ελέγχους σχεδιασμένες για αντικείμενα που σχετίζονται με έναν συγκεκριμένο τομέα, διακριτό υποσύνολο τους περιεχομένου, και παρέχουν ευκαιρίες για ανατροφοδότηση από τους χρήστες.

Video:

Ως μαθησιακό αντικείμενο θεωρείται "κάθε ψηφιακός πόρος που μπορεί να επαναχρησιμοποιηθεί για να υποστηρίξει τη μάθηση".
Αυτός ο ορισμός περιλαμβάνει οτιδήποτε μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο διαδίκτυο, είτε είναι μεγάλο είτε μικρό.

David A. Wiley, II IConnecting learning objects to instructional design theory: A definition, a metaphor, and a taxonomy

Παραδείγματα επαναχρησιμοποιήσιμων ψηφιακών πόρων

Μικροί
περιλαμβάνουν ψηφιακές εικόνες ή φωτογραφίες, υπηρεσίες RSS, σύγχρονα ή ασύγχρονα αποσπάσματα βίντεο ή ήχου, μικρά κομμάτια κειμένου, κινούμενες εικόνες και μικρότερες εφαρμογές που παρέχονται μέσω διαδικτύου, όπως μια εφαρμογή Java.
Μεγάλοι
περιλαμβάνουν ολόκληρες ιστοσελίδες που συνδυάζουν κείμενο, εικόνες και άλλα μέσα ή εφαρμογές για την παροχή ολοκληρωμένων εμπειριών, όπως ένα πλήρες εκπαιδευτικό γεγονός.

Μεταφορικά, τα μαθησιακά αντικείμενα προσομοιώνονται συχνά με LEGO. Είναι ...

αναχρησιμοποιήσιμα
Είναι η θεμελιώδης ιδέα πίσω από τα μαθησιακά αντικείμενα. Οι εκπαιδευτικοί σχεδιαστές μπορούν να δημιουργήσουν μικρά (σε σχέση με το μέγεθος μιας σειράς μαθημάτων) εκπαιδευτικά στοιχεία που μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν πολλές φορές σε διαφορετικά περιβάλλοντα μάθησης.
κοινόχρηστα
Είναι ψηφιακές οντότητες που μπορούν να διατεθούν μέσω του Διαδικτύου, πράγμα που σημαίνει ότι οποιοσδήποτε αριθμός ατόμων μπορεί να τις προσπελάσει και να τις χρησιμοποιήσει ταυτόχρονα (σε αντίθεση με τα παραδοσιακά μέσα διδασκαλίας, όπως μια ταινία).
ανανεώσιμα
Επικαιροποιούνται εύκολα με άμεση και σύγχρονη ενημέρωση όλων όσων τα χρησιμοποιούν.
Εξερεύνηση
Ενεργοποιήστε την εξερεύνηση
Όχι μόνο τα παιδιά, που φημίζονται για την εξερευνητική τους φύση και την περιέργειά τους, αλλά και οι ενήλικες μαθητές επιθυμούν να εκμεταλλευτούν την ευκαιρία να κατασκευάσουν τη γνώση με τρόπο που έχει για αυτούς νόημα.
Για το λόγο αυτό, θα πρέπει να χρησιμοποιείτε πολλαπλά μέσα, κείμενα, infographics, σύντομα βίντεο, διαλέξεις, podcasts και ελεύθερα διαθέσιμους πόρους.
Σε ένα τέτοιο μαθησιακό περιβάλλον οι μαθητές είναι πιο πιθανό να εμπνευστούν ή να βρουν κάτι που τους κάνει να θέλουν να μάθουν περισσότερα.

Κοινότητα
Δημιουργήστε κοινότητα και ενσωματώστε τα κοινωνικά δίκτυα
Λάβετε υπόψη ότι οι ιστότοποι των κοινωνικών δικτύων είναι ένα ισχυρά εργαλεία για συνεργασία, σχολιασμό και κοινή χρήση.
Μπορείτε να διευκολύνετε τις ομαδικές συζητήσεις και τις κοινές δραστηριότητες.
Οι μαθητές σας θα ξεκινήσουν γρήγορα την ανταλλαγή γνώσεων, και θα διασκεδάσουν επίσης!

Παιχνίδι
Ενεργοποιήστε με παιχνίδια
Είναι κατάλληλα για ασκήσεις, επίλυση προβλημάτων και μελέτες περιπτώσεων. Κάντε τους μαθητές σας να ψάξουν και να βρουν λύσεις διασκεδάζοντας!

Πληροφορία
Δώστε τη νέα πληροφορία "κβαντικά"
Η «κβάντωση» της πληροφορίας βοηθά τους μαθητές σας να θυμούνται και να αφομοιώνουν τη νέα γνώση. Τα μικρά κομμάτια, “κβάντα”, της πληροφορίας είναι ευκολότερα επεξεργάσιμα.

Οπτικοποίηση
Οπτικοποιήστε την πληροφορία
Γνωρίζατε ότι πολύ μεγάλο ποσοστό της μάθησης επιτυγχάνεται δια της οπτικής οδού;

Ανάδραση
Ζητήστε ανάδραση
Είναι κίνητρο για τους μαθητές σας αν γνωρίζουν ότι η γνώμη τους συμβάλλει στη διαμόρφωση του μαθήματος.

Περισσότερα...
17 Tips To Motivate Adult Learners
Motivational Strategies