Παραπλανητικές ειδήσεις (Clickbaits)
Παραπλανητικές ειδήσεις (Clickbaits)
Σκοπός
Να μην χάνετε άσκοπα τον χρόνο σας online, αποφεύγοντας να "τσιμπάτε" στα κόλπα που χρησιμοποιούν κάποιοι συντάκτες για να μαζέψουν hits σε άρθρα.
Διδακτικοί στόχοι
Στο τέλος της ενότητας θα είστε σε θέση να:
- γνωρίζετε τι είναι τα clickbaits
- γνωρίζετε τις συνέπειες των clickbaits
- αναγνωρίζετε άρθρα που είναι clickbaits
Τί είναι τα clickbaits;
Εάν χρησιμοποιείτε το Διαδίκτυο συχνά, σίγουρα θα έχει πάρει κάπου το μάτι σας τον όρο “clickbait”.Ο όρος clickbait βγαίνει από το click (κλικ ποντικιού) και το bait (δόλωμα) και σύμφωνα
με το λεξικό της Οξφόρδης σημαίνει:
Την πρακτική του clickbait, στην πιο ακραία της μορφή, εφαρμόζουν κυρίως "κίτρινα" websites, που προβάλλουν κατά βάσει... κουτσομπολίστικα νέα και αμφιβόλου εγκυρότητας άρθρα, που συχνά δεν είναι τίποτα παραπάνω από κακές μεταφράσεις κειμένων
που δημοσιεύτηκαν αρχικά σε tabloids ή ανάλογες ιστοσελίδες του εξωτερικού.
Ενίοτε πάντως, ακόμα και έγκυρα μέσα θα υιοθετήσουν τη μέθοδο του clickbait, προκειμένου να τραβήξουν περισσότερο κόσμο και να ανέβουν στις λίστες των αποτελεσμάτων των μηχανών αναζήτησης. Δυστυχώς, η σημερινή πραγματικότητα του Internet δεν αφήνει περιθώριο για... ρομαντισμό, αφού ο ανταγωνισμός είναι εξαιρετικά μεγάλος και, πολλές φορές, περισσότερες επισκέψεις μετρούν οι κακής ποιότητας, κίτρινες ιστοσελίδες, παρά εκείνες που παρέχουν αξιόλογο περιεχόμενο.
Τι κακό προξενούν τα clickbaits
Φυσικά, η κατάσταση αυτή είναι αρνητική πρωτίστως για το χρήστη, που είτε σχηματίζει λανθασμένη άποψη για διάφορα θέματα λόγω ψευδών ή "φουσκωμένων" ειδήσεων είτε βομβαρδίζεται καθημερινά με άνευ ουσίας περιεχόμενο, καθώς προσπαθεί
να βρει περισσότερες πληροφορίες για συγκεκριμένα θέματα που τον ενδιαφέρουν.
Εκτός από την παραπλάνηση των αναγνωστών, τα clickbaits ευθύνονται για την υποβάθμιση της ποιότητας των ειδήσεων και του περιεχομένου γενικά στο διαδίκτυο. Είναι ένα φαινόμενο που δυστυχώς μεγαλώνει και πρέπει ως χρήστες του διαδικτύου να το αντιμετωπίσουμε. Μπορείτε να διαβάσετε τους προβληματισμούς της δημοσιογραφικής κοινότητας για το Clickbait στο ενδιαφέρον άρθρο του BBC: Clickbait: The changing face of online journalism
Xαρακτηριστικά των clickbaits
-
Έχει εντυπωσιακό, σκανδαλοθηρικό, παραπλανητικό τίτλο
- Χρησιμοποιεί οπτικό υλικό, όπως γυμνές ή σοκαριστικές φωτογραφίες, εικόνες διασημοτήτων κλπ
-
Παραπέμπει σε κακής ποιότητας περιεχόμενο
-
Σκοπός είναι η διαφήμιση και αύξηση προβολών (views)
-
Η ακόμα χειρότερα εξαπάτηση, κακόβουλο λογισμικό (fake / malware)
Video
*Ενεργοποιήστε τους ελληνικούς υπότιτλους με το κουμπί CC
Υπάρει λύση;
Εταιρείες, όπως η Google και το Facebook, αναπτύσσουν τεχνολογίες και ειδικούς αλγορίθμους, που μπορούν να διακρίνουν το ποια άρθρα έχουν επιτηδευμένα ακραίους τίτλους και να περιορίσουν τη διάδοσή τους. Όμως, αφενός οι τεχνικές αυτές βρίσκονται ακόμα σε πρώιμο στάδιο και αφετέρου, δεν είναι 100% ακριβείς, οπότε μπορεί να μαρκάρουν ακόμα και περιεχόμενο που δεν αποτελεί clickbait.
Τελικά, μεγάλο μερίδιο ευθύνης έχουμε και εμείς οι ίδιοι, οι χρήστες δηλαδή του Διαδικτύου. Αν αρχίσουμε να απαξιώνουμε τα websites που φιλοξενούν σχεδόν αποκλειστικά κακής ποιότητας περιεχόμενο, τότε αυτά θα αρχίσουν να εξαφανίζονται, αφού πλέον δεν θα είναι κερδοφόρα. Φυσικά, κάτι τέτοιο θα χρειαστεί αρκετό χρόνο, προσπάθεια, αλλά και εκπαίδευση.