Στο πλαίσιο της δράσης του Δήμου Αθηναίων, «Σχολείο Ανοιχτό στην Κοινωνία», ο Οργανισμός Ανοιχτών Τεχνολογιών – ΕΕΛΛΑΚ μέσω της πρωτοβουλίας https://mycontent.ellak.gr/  διοργανώνουν ελεύθερα μαθήματα σε διάφορα σχολεία της Αθήνας.

Στα μαθήματα αυτά θα μπορεί να συμμετέχει οποιοσδήποτε επιθυμεί για να μάθει να συγγράφει λήμματα στη Βικιπαίδεια, να μάθει τι είναι ένας Ανοιχτός Εκπαιδευτικός Πόρος (ΑΕΠ) καθώς και να εξοικειωθεί με την έννοια των πνευματικών δικαιωμάτων, να εκπαιδευτεί στη χρήση τεχνολογιών Ανοιχτού Υλικού (Εφαρμογές 3d printing) αλλά και να αποκτήσει τις απαραίτητες δεξιότητες για να εμπλουτίζει με πληροφορίες χάρτες της γειτονιάς του.


To σχολείο της τρισδιάστατης Εκτύπωσης καλύπτει την εισαγωγή στις έννοιες της τρισδιάστατης εκτύπωσης, τα βασικά εργαλεία σχεδιασμού και παραμετροποίησης αντικειμένων καθώς και την ολοκλήρωση ενός προσωπικού πρότζεκτ εκτύπωσης για κάθε συμμετέχοντα.

Σκοπός των μαθημάτων αυτών είναι να εξοικειωθούν οι συμμετέχοντες με τις τεχνολογίες τρισδιάστατης εκτύπωσης. την διαδικασία ένταξης των τεχνολογιών αυτών στη μαθησιακή διαδικασία και παραγωγική διαδικασία όπως και τα πιθανά οφέλη ή προβλήματα από την υιοθέτησή τους. Πιθανή εμπειρία στην αξιοποίηση των τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνίας είναι χρήσιμη αλλά όχι απαραίτητη.

Σε αυτό το μάθημα μπορείτε να βρείτε το μάθημα για 3d printing με την χρήση της εφαρμογής Cura 2.

Ο συγκεκριμένος σύντομος οδηγός εξηγεί τη βασική χρήση του προγράμματος ανοιχτού κώδικα Cura, ίσως του δημοφιλέστερου λογισμικού για τον έλεγχο εκτυπωτών αντικειμένων (3d printers). Οι οδηγίες αφορούν την έκδοση 2.0 του προγράμματος.

Το Σύστημα Γεωγραφικών Πληροφοριών (ΣΓΠ), γνωστό ευρέως και ως G.I.S. Geographic Information Systems, είναι σύστημα διαχείρισης χωρικών δεδομένων (spatial data) και συσχετισμένων ιδιοτήτων. Ένα ΣΓΠ είναι ένα εργαλείο "έξυπνου χάρτη", το οποίο επιτρέπει στους χρήστες του να αποτυπώσουν μια περίληψη του πραγματικού κόσμου.
Το OpenStreetMap (OSM) είναι ένας Ανοιχτός Διαδικτυακός Χάρτης. Ανοιχτός διότι όλα τα δεδομένα που περιέχει προέρχονται από τα εκατομμύρια των χρηστών του και διατίθενται σε όλους για κάθε χρήση. Διαδικτυακός διότι όλα τα δεδομένα του είναι διαθέσιμα στο διαδίκτυο. Χάρτης διότι όλα τα δεδομένα του έχουν χαρτογραφική αναφορά και αντιστοιχούν σε φυσικά ή τεχνητά, αντικείμενα ή φαινόμενα στην γήινη επιφάνεια. Η διαφοροποίησή του όμως από τους συμβατικούς χάρτες το κατέστησε μοναδικό ανάμεσα σε όλα τα ανταγωνιστικά ΣΓΠ και αυτή η διαφοροποίηση έγκειται στο γεγονός ότι οι εθελοντές / χρήστες του OSM είναι ελεύθεροι να συλλέξουν, να επεξεργαστούν και να χρησιμοποιήσουν τα χωρικά δεδομένα του.

  • Tο μάθημα Βικιπαίδειας είναι μια σειρά σεμιναρίων εκμάθησης συγγραφής λημμάτων στη βικιπαίδεια. Η βικιπαίδεια είναι μία ανοικτή συμμετοχική διαδικτυακή εγκυκλοπαίδεια, που βασίζεται στο ανοικτό λογισμικό media  wiki, στην οποία  γράφουμε όλοι μαζί με τις αρχές του πληθοπορισμού και ορισμένους κανόνες όπως η παράθεση έγκυρων πηγών και παραπομπών.

  • Σκοπός των σεμιναρίων είναι η ανάδειξη νέων συντακτών στην ελληνική βικιπαίδεια, ώστε να αναπτυχθεί η εγκυκλοπαίδεια και  να αναδειχθεί η ελληνική γλώσσα και ιστορία. Σήμερα η ελληνική βικιπαίδεια έχει περίπου 110.000 λήμματα και υπολείπεται σημαντικά άλλων πληθυσμιακά ίδιων χωρών, όπως η βουλγαρική που διαθέτει 200.000 λήμματα.

Το μάθημα χωρίζεται σε 7 ενότητες μέσα από τις οποίες μπορείτε να μάθετε


  • Πληθοπορισμός, τι είναι και ποιοι οι στόχοι του, Wiki: ιστορία του λογισμικού και τα χαρακτηριστικά του, ανάπτυξη της wikipedia και της βικιπαίδειας στην ελληνική γλώσσα. Στοιχεία ανάπτυξης της βικιπαίδειας. Οι τρεις βασικοί πυλώνες της βικιπαίδειας (Ουδετερότητα, Επαληθευσιμότητα, Όχι πρωτότυπη έρευνα).

  • Τι είναι και τι δεν είναι η βικιπαίδεια. Ανάλυση των επιλογών στην κύρια σελίδα: πρόσφατες αλλαγές, νέα λήμματα, στατιστικά, ιστορικό στα λήμματα, αναιρέσεις, παρακολούθηση λημμάτων, λίστα παρακολούθησης, η συνεισφορά μου, συνδέσεις προς εδώ, σελίδες συζήτησης του λήμματος. Η κοινότητα της βικιπαίδειας και η ομαλή ένταξή μου σε αυτήν: Αγορά, Χρήστες, Διαχειριστές, φραγές.

  • Τι μπορώ να κάνω στη βικιπαίδεια (ορθογραφικές & συντακτικές διορθώσεις, νέες σελίδες, προσθήκη, μεταβολή και αφαίρεση περιεχομένου, εισαγωγή πολυμέσων).. Επεξεργασία και επεξεργασία κώδικα, πλήρης ανάλυση του περιβάλλοντος του visual editor). Λεπτομέρειες για την ανάπτυξη νέας σελίδας, ανακατευθύνσεις, αποσαφηνίσεις.

  • Εισαγωγή φωτογραφίας (Wikimedia commons).

  •  Τα υπόλοιπα εγχειρήματα (βικιλεξικό, wikimedia commons, wikidata, metawiki κλπ). Προχωρημένες δυνατότητες (κατηγοριοποίηση, σημάνσεις (DEFAULTSORT, CLEAR, άλλες χρήσεις, σε χρήση, authority control, πηγές, αμφισβήτηση, μορφοποίηση, μετάφραση, commonscat)). Σύνδεση του λήμματος με wikidata, πίνακες, πρότυπα, ταξινομοπλαίσια.



  • Το μάθημα  Ανοιχτών Εκπαιδευτικών Πόρων έχει ως στόχο την εισαγωγή των συμμετεχόντων στις έννοιες των ανοιχτών εκπαιδευτικών πόρων. Αρχικά ορίζει την έννοια του εκπαιδευτικού πόρου, ενώ στη συνέχεια, προσφέρει συγκεκριμένα παραδείγματα εκπαιδευτικών πόρων και πηγές ανεύρεσης σχετικού υλικού. Συζητά θέματα αδειοδότησης περιεχομένου και συνεχίζει με μια επισκόπηση των διαθέσιμων εργαλείων για τη δημιουργία ανοιχτών εκπαιδευτικών πόρων


Στο μάθημα για τους OER αναλύονται:


  • Τι είναι ένας ψηφιακός πόρος; (digital resource)

  • Τι είναι ένας εκπαιδευτικός πόρος; (learning resource)

  • Εισαγωγή σε βασικές έννοιες αδειοδοσίας/πνευματικών δικαιωμάτων

  • Τι είναι ένας ανοικτός εκπαιδευτικός πόρος (open educational resource)

  • Αποθετήρια Ανοικτών Εκπαιδευτικών Πόρων στην Ελλάδα

  • Αποθετήρια Ανοικτών Εκπαιδευτικών Πόρων στο Εξωτερικό

  • Δημιουργία εκπαιδευτικών πόρων

  • Εργαλεία δημιουργίας εκπαιδευτικών πόρων

  • Εργαλεία δημοσίευσης εκπαιδευτικών πόρων